Rok transformace
2023 byl pro nás v Lumionu vzrušujícím a transformujícím rokem. Byla to doba významného růstu a základních změn, kdy jsme restrukturalizovali technologii, která pohání náš software, a rozšířili hloubku znalostí a talentů v našem týmu.
Posadili jsme se s naším generálním ředitelem Thomasem Soenderbym a naším CTO a spoluzakladatelem Remko Jacobsem a požádali jsme je, aby se zamysleli a podělili se o své myšlenky na rok, který jsme měli, a prodiskutovali svou společnou vizi pro rok 2024 a další. Tady je to, co museli říct.
Pro začátek, jak byste shrnul rok 2023 pro Lumion?
Thomas: Jaký to rok! Bylo to hodně vzrušení, jak tady v Lumionu, tak v celém odvětví. Svět vizualizací se vyvíjí stále rychleji, a ta se stává stále důležitější v oblasti architektury. Myslím, že by bylo spravedlivé říci, že před několika lety byly 3D vizualizace považovány za příležitostný požadavek, ale nyní už ne. Nyní jsou běžnou záležitostí. A je neuvěřitelně příjemné vidět, jak rendery hrají významnější roli ve všech fázích projektu. Návrháři nacházejí nové způsoby, jak začlenit vizualizaci do téměř každé fáze, a využít ji k posílení komunikace a spolupráce s týmy a klienty. To dokonale odpovídá našemu vlastnímu pojetí hodnoty, kterou může vizualizace přinést, takže je potěšující vidět, jak se to ujímá.
Mezitím technologie rychle rozšiřuje hranice toho, co je možné. Naším cílem je umožnit architektům vizualizovat jejich vizi a je toho ještě mnoho, co pro to můžeme udělat. Do naší organizace jsme začali masivně investovat v roce 2022, čímž jsme položili základy k realizaci této ambice pro příští desetiletí. Udělali jsme důležitý krok k přestavbě Lumionu od základů, což byl velký zápřah, ale museli jsme to udělat. Lumion 2023 jako takový se pro nás stal velmi důležitým vydáním, ale je to jen špička ledovce. Tento rok také znamenal posun k modelu předplatného, což jen posiluje náš závazek dodávat neustálé a rychlé inovace.
Vyvinuli jsme na sebe velký tlak, abychom se přizpůsobili novému způsobu práce, a byl jsem ohromen tím, jak to celý tým přijal. Jsem opravdu hrdý na to, co jsme letos dokázali uvést na trh.
Remko: Lumion 2023 byl pro nás obrovský projekt. Nebylo to stejné jako naše předchozí výroční aktualizace. Chtěli jsme dělat věci jinak, přijmout ray tracing, sjednotit osvětlovací systém Lumion a modernizovat celý renderovací proces od základů. To vše vyžadovalo zcela nový způsob, jak věci dělat, na technické úrovni. Byl to pro nás náročný a dlouhý projekt, ale dokázali jsme to zvládnout.
Thomas: V podstatě jsme na Lumionu provedli operaci srdce. Ale nyní je jeho srdce silnější, výkonnější a je připravena půda pro to, abychom mohli vylepšení budovat do budoucna způsobem, jakým to máme v plánu. Všechna ta práce na pozadí byla důležitá, dokonce životně důležitá.
Remko: Věděli jsme, kam potřebujeme a chceme jít, a to jak pro produkt, tak pro naši společnost. A museli jsme věnovat čas a úsilí tomu, abychom věci dostali na správné místo. Je skvělé, že jsme to udělali, teď jsme v mnohem lepší kondici a v místě důležitém pro další vývoj. Museli jsme naši technologii připravit na budoucnost, abychom mohli pokračovat v inovacích a zdokonalování.
Jak se toto zabezpečení lepšího vývoje do budoucna formovalo a mohl by to předplatitel rozpoznat?
Thomas: Můžete to vidět v akci sledováním toho, co jsme letos mohli vydat. (* vidět to je pěkně na naší mapě vývoje – pozn. Lumion CZ/SK, odkaz zde) Nyní jsme schopni do Lumionu přidávat pravidelná vylepšení, jakmile budou připraveny. A dostaneme je rychle do rukou uživatelů. To je velké plus.
V roce 2023 jsme vydali 4 velmi odlišné a rozsáhlé aktualizace, což jsme dříve nemohli udělat. A přidali jsme také spoustu skvělého obsahu a funkcí.
Remko: Tento rok jsme do knihovny přidali více než 800 modelů a položek. Příroda s vysokými detaily. Nové postavy, stylizované modely a podobné věci. Nový nástroj pro umístění clusteru je skvělým doplňkem, stejně jako vlastní dráhy kamery a obloha HDRI. Animace jsou teď mnohem jednodušší. Úplný pracovní postup s materiály ve standardu PBR, Lumion 2023 má opravdu skvělé funkce. (* kompletní projití všech funkcí najdete v českém návodu zde)
A samozřejmě sledování paprsků. To byl pro nás velký krok kupředu. V tomto ohledu stále posouváme věci dál, ale uživatelům to otevřelo spoustu možností a zdá se, že si to opravdu užívají.
Thomas: Rychlost vývoje je pro nás důležitá. Zákazníci to chtějí a budou to od nás očekávat. Abychom to usnadnili, museli jsme věnovat čas zavedení silnější infrastruktury, abychom se vyrovnali s touto poptávkou. Jsme na to mnohem lépe připraveni. Náš tým má nyní mnohem lepší platformu, na které lze stavět.
Remko: A tým je taky větší, takže si toho můžeme vzít víc. Naše rodina je nyní mnohem větší.
Thomas: To je pravda. Letos jsme narostli o více než 40 %. A tento růst, pokud jde o lidi, je to, co nám od nynějška umožní dodávat updaty častěji. Je těžké podcenit, jak moc se společnost za poslední rok změnila a rozvinula. A to vše pro dobro. Byla to pro nás docela jízda.
Pokud byly základy, jak říkáte, položeny v roce 2023, jak na nich hodláte stavět v roce následujícím?
Thomas: Jsem opravdu potěšen tím, jak jsme v roce 2023 dokázali posílit různé specializace týmu. Letos jsme hodně investovali do rozvoje znalostí i náborů. Když se podívám dopředu, tak mě osobně těší, jak můžeme využít tuto nově posílenou knihovnu znalostí, dovedností a zdrojů k mnohem efektivnější podpoře architektů na jejich designových cestách. Jsou to vzrušující časy!
V tomto roce jsme věnovali hodně péče a pozornosti našemu oddělení pro úspěch u zákazníků, abychom našim předplatitelům umožnili poskytovat větší škálu podpory do začátku, školení a dalších služeb. Tyto investice nám pomohou lépe sloužit zákazníkům, což je pro nás i pro ně skvělá zpráva.
V zákulisí se pro produkt také děje spousta dobrých věcí, ale nechám Remka, aby o nich promluvil.
Remko: Neustále se posouváme. Jako produktový tým jsme vytvořili rozsáhlý plán funkcí, které zkoumáme, ale stále hledáme a přicházíme i s novými nápady na chytré další funkce a vylepšení. Neustále je co vyvíjet.
Existují nějaké oblasti současného vývoje, o které by se podle vás mohlo být zajímavé podělit?
Remko: Ve skutečnosti docela dost. Nejprve si promluvme o sledování paprsků (ray tracing).
Představili jsme to v Lumionu 2023, ale to byl jen výchozí bod. Než budeme moci říci, že to funguje ve všech situacích, které bychom si přáli, musíme ujít ještě kus cesty, ale schopnosti Lumionu v této oblasti neustále zlepšujeme. Například jedna z věcí, kterou bylo poměrně složité řešit, je způsob, jakým skleněné povrchy a předměty reagují na světlo a na sebe navzájem, pokud jde o odrazy, lomy a podobné věci.
Aniž by to bylo příliš technické, pokud byste umístili skleněnou láhev nebo vázu na okenní římsu, pak se s tím, jak se světlo ohýbá a odráží od těchto jednotlivých skleněných povrchů, stane mnoho věcí. Vytvářet realistický vzhled pomocí sledování paprsků je výzva. (* Pozn. Lumion CZ/SK – pokud vás zajímá technický popis detailnější, začněte např. zde)
V současné době provádíme řadu testů, jak se zobrazuje sklo a barevné sklo, včetně toho, jak se zobrazují barevné stíny. Přestože jsou stále v raných dnech vývoje, testy jsou opravdu slibné. Podívejte se.
Remko: Také pro nás jedním z nejtěžších opomenutí v Lumionu 2023 bylo to, že jsme nemohli mít pro technologii ray tracingu připravené i stromy a předměty z přírody. To nás bolelo, protože Lumion byl vždy doporučován pro svou knihovnu přírodních předmětů. Ale pokud se zastavíte a přemýšlíte o všech detailech, o které se musíte postarat, abyste měli strom správně vizualizovaný, viděli byste, jak velká výzva to je. Máme celý tým věnovaný ray tracovaným stromům! Byl to pro nás bolestný bod, ale snažíme se ho co nejdříve napravit.
Jedním z důvodů je, že strom má mnoho různých aspektů. Materiály na větvi a kůře stromu se musí chovat zcela jinak než například listy, které vyžadují úroveň průsvitnosti, kterou musíte správně nastavit.
Remko: Takže to je další oblast, kterou důkladně testujeme; průsvitné materiály.
Nejen pro listí, ale myslete i na věci jako závěsy, žaluzie, papírové stěny. Udělali jsme několik zajímavých testů, kde můžete například vidět, když máte nějaký reflektor za vertikální žaluzií nebo závěsem, že se materiál sám o sobě začíná stávat jakýmsi zdrojem světla. Ovlivňuje úroveň a barvu světla filtrujícího do místnosti.
S průsvitnými materiály můžete dosáhnout opravdu pěkných vizuálních efektů, takže se tímto směrem ponoříme mnohem hlouběji.
Jsou nějaké další oblasti, které byste chtěli zdůraznit?
Remko: Jednou z věcí na mém osobním seznamu přání je vylepšení samotného editoru a vzhledu editačního režimu.
V současné době je to, co vidíte v editoru, zcela odlišné od konečného výsledku. Vše si připravíte v softwaru, kliknete na tlačítko render a pak Lumion dělá svá kouzla na pozadí. Finální rendery vypadají samozřejmě úžasně, ale chci, aby uživatelé mohli vidět něco, co se mnohem více podobá finálnímu renderu v samotném editoru.
Pro začátek tedy snížení množství šumu. Vytvoření jakési pracovní zkušenosti „co vidíte, to dostanete“ pro uživatele. Provádíme experimenty s několika technologiemi (článek kominuty o technologii ReSTiR), abychom to zkusili zlepšit a počáteční výsledky jsou slibné.
Stále máme co dělat, abychom to dostali do podoby, kterou chci, ale byl jsem opravdu ohromen tím, co ukazují naše první testy.
Thomasi, dříve jste zmínil, že vizualizační prostor se rychle vyvíjí.
Můžete se podělit o nějaké myšlenky na to, jak vidíte pokračování této evoluce, a možná diskutovat o tom, jak zamýšlíte řídit tuto evoluci s Lumionem?
Thomas: Náš prostor je skutečně neuvěřitelně dynamický a rychlost inovací v celém odvětví je zábavná věc, jejíž součástí jsme! Například intenzivně zkoumáme možnosti, jak integrovat vznikající generativní technologie umělé inteligence do pracovního postupu architekta. (*Lumion obsahoval první AI technologii již v roce 2019 – pozn. Lumion CZ/SK, odkaz na ukázku zde) Pevně věříme, že tyto nástroje mají spoustu kreativních možností, ze kterých mohou architekti těžit, a snažíme se najít způsoby, jak některé z těchto aspektů začlenit do Lumionu.
Remko: Naší další silnou stránkou je skutečnost, že vlastníme vlastní technologický balík, od začátku do konce. (* Lumion beží na vlastním herním engine Quest 3D – pozn. Lumion CZ/SK) Jsme odkázáni jen sami na sebe. Myslím, že to nám dává jedinečné schopnosti utvářet jedinečnou uživatelskou zkušenost. Můžeme využít data k přenesení schopností umělé inteligence a jakýchkoli dalších kreativních nástrojů, které považujeme za užitečné, do Lumionu. Všechny tyto vlastnosti chceme vložit do rukou architekta a nechat je hrát a experimentovat s nimi. Pojďme se podívat, co s tím dokážou udělat! Jsem si jistý, že to bude vzrušující a ohromující. Naše vlastní experimenty nám otevřely oči, to je jisté. A jako vždy u Lumionu zajistíme, aby byly snadno použitelné a rychle se daly naučit. Vždy jsme se snažili, aby byl Lumion intuitivní a práce s ním byla zábavná. Tato filozofie je pro nás stále důležitá. Kreativitě by neměly bránit žádné překážky.
Thomas: Těším se, až uvidím, jak architekti začnou spolupracovat s umělou inteligencí. Myslím, že to má skutečný transformační potenciál a jsme součástí tohoto testovacího pole, jsem rád, že to mohu říci. Plně očekávám, že architekti budou schopni odhalit nové způsoby syntézy dat a estetiky a začnou realizovat mnohem inovativnější a jedinečné návrhy. Rychlost, s jakou nyní můžete vytvářet modely a simulace, je mimořádná a myslím si, že má potenciál skutečně posílit schopnosti architekta a vést k udržitelnějším a efektivnějším budovám.
Po pravdě řečeno, v tuto chvíli existují výzvy a omezení, ale jsem si jistý, že budou překonány. A také si myslím, že výhody toho, co tyto technologie mohou přinést do architektonického návrhu, výrazně převáží případné nevýhody. Určitě si užijeme trochu legrace, když se to rozhodneme prozkoumat.
Plně přijímáme myšlenku používání nových technologií k posouvání hranic toho, co je možné z hlediska architektury, a naše oddanost tomuto oboru zajišťuje, že jsme správně zaměřeni. Můžete si být jisti, že vývoj, který provádíme, bude mít vždy na mysli architekta a jeho potřeby.
Zní to, že se je na co těšit. Děkujeme, že jste nám umožnili trochu nahlédnout do zákulisí.
Je ještě něco, co byste chtěli předplatitelům Lumionu vzkázat, když vstupujeme do roku 2024?
Remko: Ano, myslím, že je asi dobré zmínit, že jsme jen krátce naznačili, co přijde. Neustále se posouváme a nápady pro Lumion stále přicházejí. To, na čem pracujeme, je opravdu vzrušující, myslím. Rok 2024 pro nás bude velmi zajímavý.
Thomas: V nadcházejícím roce nás jistě čeká spousta zajímavých věcí. Chceme, aby byl Lumion považován za nepostradatelnou součást pracovního postupu každého architekta. Můžeme jim a jejich návrhářským týmům poskytnout hodnotu a podporu ve všech fázích procesu návrhu. Lumion může podle potřeby fungovat jako designový nástroj, komunikační nástroj nebo prezentační a propagační nástroj. Naším cílem je posílit tuto pozici, jak postupujeme kupředu, a myslím, že na vás zapůsobí spousta z toho, co máme. Takže zůstaňte naladěni, slibuje, že nás čeká další zábavný rok.